کد مطلب:90281 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:197

شنوایی متقین و علم نافع «و وقفوا اسماعهم علی العلم النافع له











آنان قدرت شنوایی خود را فقط بر دانشی مفید باز نگاه می دارند.

وقف: ایستادن، به حالت ایستاده ماندن و آرام گرفتن است.

و در اصطلاح فقهی، نگهداشتن و حبس كردن عین ملك است بر واقف آن (نه ملك خدا ) و مصرف كردن منفعت آن، در راه خدا و بعضی از فقها گویند وقف: حبس عین است بر ملك خدای تعالی، بنابراین ملكیت مالك آن، به خداوند منتقل می شود.

در اصطلاح قانون مدنی، حبس عین و تسبیل ثمره است، بر حسب نیت واقف.

برخی گفته اند: وقف عبارت است از اینكه عین مال، حبس و منافع آن تسبیل شود.

سمع: گوش، شنیدن، شنوایی كه جمع آن اسماع است.

علم: دانستن، یقین كردن، اسم مصدر آن، معرفت، دانش كه مقابل ظن است.

[صفحه 102]

علم نافع، در مقابل علم ضار است و علامت آن این است كه در نفس، تقوا، تواضع و نیستی زیادت كند و علم ضار: علمی است كه از آن زیان خیزد و علامت آن كبر، تفاخر، غرور و طلب دنیاست.

شرح: با توجه به معانی كلمات، مفهوم كلام مولا این است كه متقین شنوایی خود را به علم نافع وقف نموده اند، یعنی شنیدن و شنوایی را در انحصار بهره های علمی سودمند و كسب علم نافع كه تقوا و تواضع را در نفس آدمی ایجاد می كند قرار داده اند، چنانكه اموال موقوفه، در یك جا متوقف، می شود و قابل نقل و انتقال نیست و تنها از درآمد آن استفاده برند، حس شنوایی اهل تقوا نیز، در انحصار علم نافع قرار گرفته و بهره های علمی، مانند، تقوا، تواضع، خودنیستی، را از آن به دست می آورند.

و این بدان جهت است كه فایده ی معقول و پسندیده ی شنوایی، به فرآورده های علم نافع است و بس و به عبارت دیگر، واردات علمی كه از طریق قوه ی شنوایی به انسان می رسد، در مراحل سه گانه ای كه حدیث نبوی به آن اشاره دارد انحصار یافته و وصول به مقصد را نشان می دهد:

«قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم العلم ثلاثه آیه محكمه و سنه قائمه و فریضه عادله و ماسوی ذلك فهو فضل.»: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود علم سودمندی كه منحصرا در سعادت فرد و اجتماع وجود دارد سه تاست:

1. آیه محكمه: آیات قرآنی كه مراد و مفهوم آن روشن باشد، در مقابل آیات متشابه و یا اینكه مراد از آیه ی محكمه، آیات محكم و استوار در وجود آدمی و در همه ی جهان خلقت (آیات آفاقی و انفسی) كه بر وحدانیت صانع متعال دلالت می كنند، است،». سنه قائمه: سیره و گفتار و امضای پیامبر و معصومان علیهم السلام كه در متن جامعه حضور فعال داشته باشد، 3. فریضه عادله: یعنی عدالت لازم الرعایه و عدالت اجتماعی، تا روابط جامعه با فرد و فرد را با جامعه به پایه ی عدل و داد و حقوق متقابل

[صفحه 103]

محكم و استوار نماید و جز اینها فضل و امتیاز است.

به هر حال دانشی كه رابط بین خدا و بندگان، انسان و اجتماع و فرد باشد نزد خداوند پاداش بزرگ دارد.

«قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: من تعلم بابا من العلم لیعلمه الناس ابتغاء وجه الله، اعطاه الله اجر سبعین نبیا.»: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: كسی كه بابی از علم را بیاموزد و دری از علم، به روی خود بگشاید، تا برای رضای خدا و نه برای جاه و مقام و جمع مال و ثروت، به مردم آموزش دهد (اعتقادات، فقه، اخلاق) خدای متعال پاداش هفتاد نبی به او مرحمت می فرماید.


یعد رفیع القوم من كان عالما
و ان لم یكن فی قومه بحسیب


و ان حل ارضا عاش فیها بعلمه
و ما عالم فی بلده بغریب


اری العلم نورا و التادب حلیه
فخذ منهما فی رغبه بنصیب


و ما اجتمعا الالمن صح عقله
و كم عالم بالشی ء غیر لبیب


بزرگ قوم آن كسی است كه عالم باشد، گرچه در بین خاندان و قبیله ی خود بزرگ زاده نباشد.

به هر جا كه برود علم او، معرف اوست بدین جهت محترمانه زندگی می كند و هیچ عالمی در هر شهر و دیاری كه باشد غریب نیست.

علم نوری است كه در دل عالم جای گرفته و ادب حلیه و زیور عالم است كه از علم كسب نموده است. پس از علم و ادب در حد توان با شوق و رغبت بهره خود را بگیر.

بدیهی است كه علم و ادب، در وجود آن كس جمع می شود كه عقل سالم داشته باشد و چه بسا عالمی كه لبیب و خردمند نیست.

[صفحه 104]

آن را كه علم و دانش و تقوا مسلم است
هر جا قدم نهد قدمش خیر مقدم است


جاهل اگر كه گشت مقدم موخر است
عالم اگر چه گشت موخر مقدم است


جاهل به روز فتنه ره خانه گم كند
عالم چراغ جامعه و چشم عالم است

[صفحه 105]


صفحه 102، 103، 104، 105.